torsdag 21 oktober 2010

Utlottning

Inför vår flytt har vi idag hållt på och rensat ut en massa saker på vinden. Blev helt nostalgisk när jag hittade en påse med böcker som har berört mig på ett eller annat sätt. Jag läser väldigt mycket så jag har samlat på mig en del genom åren men alla får inte plats i bokhyllan, vilket betyder att en del får åka med till tippen. Men det gör ju lite ont att slänga bra böcker så nu tänkte jag lotta ut tre favoriter här på min blogg. Böcker spelar ju ingen roll om det är begagnade, det är ju läsupplevelsen som betyder något och det är inte direkt mina gamla underkläder jag ger bort... Så vill ni vara med är det bara att kommentera det här inlägget (gärna med någon slags uppgift om hur jag får tag på er och vilken bok ni är intresserade av) så kommer den kanske på posten. Är det fortfarande ingen som är intresserad har jag iallafall försökt...

Böckerna:


Flickan från ovan - Handlar om en fjorton år gammal flicka som blir våldtagen och mördad på väg hem från skolan. Från himlen följer hon livet på jorden, sin mördares förehavanden, polisens arbete och familjens sorgearbete och öde. Hon kämpar med att acceptera sin död samtidigt som hon klamrar sig fast vid de levandes värld tills den dag hennes önskningar ser ut att gå i uppfyllelse. Boken var en hyllad topplisteroman och har nu blivit filmatiserad.

Anna, min älskade - Boken bygger på författarens egna upplevelser om han och hans sambos kamp mot barnlöshet. 29 år gammal får Anna diagnosen livmoderhalscancer där dödligheten är en på tre. Det är en sorglig berättelse men även en bok om hopp och tröst som aldrig tvivlar på kärleken.


Alla dessa små bevis på vår vänskap - Helen och Jemma finner varandra när de är tio år gamla och det är ett själarnas möte. Flickorna kommer från olika bakgrunder och tillsammans växer de upp i ett litet trångsynt samhälle. Genom hela livet följs de åt med allt vad det innebär. Karriärer, äktenskap, barn och skilsmässor men så en dag sätts deras vänskap på prov... Det här är en bok som man både skrattar och gråter till. En fantastiskt varm och härlig läsning!

Så gillar ni att läsa skicka en kommentar. Det finns inget bättre än en bra bok i höstmörkret!

1 kommentar:

  1. Tänkte bara tillägga att lottningen pågår fram till söndag. Än så länge finns en "lycklig" läsare som får alla böcker om inte fler anmäler sig...haha!

    SvaraRadera